پرسش‌های متداول

پیش از تماس با ما می‌توانید به مجموعه‌ای از پرسش‌های متداول مشتریان که در اینجا هست نگاهی بیندازید.

هدف هیلاپِی ارائه روشی آسان و امن برای جابجایی پول در شرایط مختلف است.

برگ‌برندۀ هیلاپی در قیاس با سایر شرکت‌ها، سرعت ارائۀ خدمات به پذیرنده (فروشگاه‌ها و نهاد‌ها و افراد حقیقی) است. به‌محض درخواست یک درگاه، به‌سرعت این درخواست توسط تیم هیلاپی پیگیری شده و در سریع‌ترین زمان زیرساخت نرم‌افزاری‌اش برای پذیرنده فراهم می‌شود.

اما اینکه هیلا‌پی در ساز و کار مالی ایران در کجا ایستاده است، نیازمند روشن‌شدن این است که پرداخت یار‌‌ها و PSPها و سیستم شاپرک چطور کار می‌کند.

طی یک دهۀ گذشته، کسب‌و ‌کارهای اینترنتی و انتقال وجه به کمک بستر اینترنت، صدها برابر رشد کرده است. این شرایط سبب شد که بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تصمیم بگیرد که نهادها و شرکت‌هایی را تعریف کند تا پرداخت‌های الکترونیکی را تسهیل و مهم‌تر از همه «امن» و «سریع» سازند.
این نهادهای جدید به‌منظور تسهیل فرایند پرداخت تعریف شده‌اند و «پرداخت یار» نام گرفته‌اند که با انعقاد قرار‌داد با شرکت‌های ارائه‌دهندۀ خدماتِ پرداخت، امکان استفاده از ابزارهای پذیرش و اتصال به شبکه الکترونیکی پرداخت (شاپرک)، مسیر این نقل و انتقالات مالی را هموار می‌کنند؛ در‌نتیجه، پرداخت‌یار‌ها می‌توانند در چارچوب سند تدوینی از‌سوی بانک مرکزی و بر‌اساس قرارداد منعقده با شرکت‌های ارائه‌دهندۀ خدمات پرداخت (PSP) و شاپرک، پرداخت‌های بدون کارت (از‌جمله پرداخت‌های درون برنامه‌ای مبتنی بر زیرساخت‌های همراه) را برای پذیرندگان خود انجام داده و سپس به شبکه شاپرک ارسال کند.

کلمۀ شاپرک درواقع مخفف «شبکه الکترونیکی پرداخت کارتی» است. شاپرک یک نهاد حاکمیتی است که رابط میان بانک مرکزی، شبکۀ بانکی و شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات پرداخت (PSP) بوده و استاندارد‌سازی پرداخت‌های کارتی، کنترل و نظارت متمرکز در شبکه پرداخت‌، بازتوزیع سرمایه‌گذاری‌های انجام شده و هدایت منابع بانک‌ها به‌سمت امور بهینه، گسترش بازار کارتی و نظارت بر عملکرد پایانه‌ها را میسر می‌سازد.

می‌توان گفت شاپرک همانند شتاب است، ولی این دفعه برای شرکت‌های PSP فعالیت می‌کند. به‌طور‌کلی شبکۀ شاپرک قرار است تراکنش‌های پذیرفته‌شده روی پایانه‌های متعلق به شرکت‌های PSP را انجام داده و در‌نهایت با شرکت تولید‌کننده تراکنش تسویه‌حساب را انجام خواهد داد.

طبق مصوبه مورخ 30 خرداد 83 ریاست جمهوری، در خصوص پول الکترونیکی، بانک‌های کشور می‌توانند پس از انعقاد قرارداد با شرکت‌های PSP به‌منظور ارائۀ خدمات فوق که دارای مجوز بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران باشند، وظیفه ارائۀ خدمات پرداخت را به این شرکت‌ها محول کنند. مشخص است که شرکت‌های PSP در بین شرکت‌های پرداخت‌یار و درگاه شاپرک قرار می‌گیرند.

جواب ساده‌اش دو کلمه‌ست: روح زمان!

پرداخت‌یارها دقیقاً پاسخی به روح زمانه و منطق حاکم بر کسب‌و‌کارها هستند؛ یعنی درست جایی که مؤلفه‌هایی نظیر سرعت، دقت، امنیت و سادگی به میان می‌آیند. یک کارت به کارت ساده را به‌سادگی می‌توان به سرانجام رساند، اما وقتی حجم تراکنش‌های مالی بالا می‌رود، نیاز به پرداخت‌یار اولین چیزی‌ست که خودی نشان می‌دهد و در این میان، هیلاپِی، به‌سبب امکاناتی که در اختیار کاربر می‌گذارد، یکی از بهترین گزینه‌ها قلمداد می‌شود.

استفاده از هیلاپِی برای تمامی کسانی که در بانک‌های دارای مجوز از بانک مرکزی و عضو شبکه ملی شتاب و شاپرک حساب دارند، امکان‌پذیر است.

تمامی پیامک‌ها از شماره هیلاپِی ارسال می‌شود و هزینۀ آن توسط هیلاپِی پرداخت می‌شود؛ درنیتجه مطلقاً هیچ پرداخت هزینه‌ای توسط کاربر وجود ندارد.

کار زیاد پیچیده‌ای نیست، فقط کافی‌ست که اطلاعات کارت خودتان را در اختیار داشته باشید. به صفحۀ پرداخت هدایت می‌شوید و در آنجا با واردکردن مختصات کارت خود، جابه‌جایی مبلغ صورت می‌گیرد. دقیقاً همان‌طوری که رانندگی خودرو‌ها در اصول تفاوتی با هم ندارد، جابه‌جایی پول در پرداخت‌یارها هم تفاوت چندانی ندارد. پای امکاناتی چون سادگی، امنیت و سرعت در میان است. همین.